Tuesday, March 27, 2012

Ben Thanh Market dan Night Market

Hari pertama kat Ho Chi Minh City aku pergi Ben Thanh Market. Sini sempatlah aku ngan bini aku tempah baju tradisional utk Gala Dinner nanti. Tema baju tradisional kaler hijau. Pekedai tu ckp 24 jam boleh siap hantar ke hotel kami. Untuk aku, aku beli ready made je senang.

best free travel to vietnam fully sponsored by company

best free holiday fully sponsored from company for premium beautiful agents
sekali pandang mcm pasar kedai payang kat kuala terengganu ler...tapi ni bukan batik sutera terengganu


best free holiday fully sponsored from company for premium beautiful top agents

best free holiday fully sponsored from company hai-o
amacam, ada gaya mamat vietnam tak??


Ben Thanh market ni actually pasar tertutup dlm building bentuk 4 segi. Ada pintu masuk dari setiap penjuru. Dlm tu terbahagi beberapa section, section jual kain pasang, section beg, section souvenir, t-shirt, makanan kering, basah etc. Paling senang aku katakan ia ala-ala Pasar Payang kat Terengganu la..bezanya,  kat sini lagi byk kedai. Lot kedai kecik2, rapat2 tp brg bertimbun. Harga pun murah kalau pandai tawar.

Kalau korang nak dtg sini, ni tips and tricks dia. Harga yg pekedai tu ckp harga tinggi, generally kalau kain boleh tawar sampai at least 50%, kalau pandai boleh cecah diskaun 70%, beg dlm 50%, brg2 lain dlm 20%. Kalau dah minat brg tu, contohnya kain pasang, tanya harga past terus offer separuh dari tu. Kalau diorg geleng atau tak bagi diorg akan hulur kalkulator suh kita tunjuk harga kita nak. Diorg akan jual mahal, asyik duk ulang ayat “maximumly??”, kononnya best offer kita boleh bagi. Diorg mesti takkan bagi harga korang offer, pastu korang kena buat tak jadi beli and angkat kaki nak blah…hah! Time tu korang tengoklah, mesti tak caya..harga korang bagi yg tak masuk akal tadi diorg akan setuju..cubalah

melancong percuma dengan hai-o marketing

Malam lepas dinner, kami dihantar ke night market Ben Thanh. Night market ni kat luar sekeliling Ben Thanh Market tu je.. kitorg pronoun Ben 10 market..ekeke
best free holiday to ho chi minh city vietnam
kelapa muda kat sini rasa sedap semacam je, atau ilusi aku semata.. sebijik VND20,000 atau USD1

Night market ni, jual brg2 dia mcm ala2 petaling street la. Ada souvenir, ada t-shirt, kasut, sandle, beg, buah-buahan, gerai makan. Ada la dua tiga org muslim yg jual telekung sembahyang. Apalagi, memborong la sebab murah setengah harga dari kat Malaysia. Aku beli t-shirt, souvenir and beg telekung utk kawan2 kat Malaysia. Pukul 9.30 malam balik ke hotel. Penat gilos, tidur lena malam tu..Zzzz…







No comments :

Post a Comment