Friday, March 30, 2012

Peluang Mengemis di Vietnam

peluang melancong percuma ke ho chi minh dengan premium beautiful group



Sepanjang 4 hari aku berada di Ho Chi Minh City atau nama lama Saigon, aku perasan tidak ramai pengemis di sekitar bandar ini. Kalau kira nisbah bilangan pengemis kepada jumlah penduduk bandar ho chi minh yang seramai 7 juta orang lebih, memang sikit benarlah. Seingat aku ada 3 orang pengemis je yang aku jumpa... Itu pun aku tengok memang betul-betul uzur la.. Sorang tu macam bangkai bernyawa, agaknya penagih dadah kut, 2 orang lagi tu pun nampak dah cacat dan tak berupaya.

Aku tanya dekat tour leader aku, nama dia Terk, dia cakap sini kerajaan bantu orang-orang susah dengan bagi pekerjaan. Dia kata, kat pedalaman ramai juga yang mengemis. Tapi, aku rasa pengemis ni diorang mesti datang ke bandar nak mengemis, sebab kalau mengemis kat kampung lagilah takde org nak menderma..betul tak?

free travel from hai-o marketing to premium beautiful agents
free travel from hai-o marketing to premium beautiful agents tukang gunting rambut

Rata-rata rakyat kat sini, aku tengok diorang mesti berniaga, walaupun nampak sesusah mana pun atau barang sekecil mana pun. Contohnya, ada ibu-ibu yang menjaja barang kecil contoh kipas kertas, rantai tangan manik, poskad dan tisu yang harganya beberapa dolar je, sambil mendukung anak dari pagi sampai malam. Kasihan sungguh aku tengok. Merayu-rayu minta beli barang dijual. Tapi kalau kat Malaysia lain sikit, merayu minta derma.

melancong free ke saigon city vietnam bersama hai-o
melancong free ke saigon city vietnam bersama hai-o tengok penjaja bersama anak

melancong free ke vietnam bersama group premium beautiful

Ramai yang berniaga sambil berjalan, maksud aku tak ada kedai. Ada yg usung barang jualan ke sana-ke mari, banyak dan berat pulak tu..Aku impressed betullah dengan kesungguhan diorang ni dalam mencari rezeki yang halal.

peluang melancong percuma ke ho chi minh dengan premium beautiful corset biz

peluang melancong percuma ke ho chi minh dengan premium beautiful hai-o

peluang melancong percuma ke ho chi minh vietnam dengan premium beautiful

peluang melancong percuma ke vietnam dengan premium beautiful
 
So, kalau ada orang malaysia nak cuba nasib mengemis kat vietnam baik tak payahlah..mesti income tak besar punya...kih kih kih.. sebab memang tak ramai yg mampu menderma... kalau kat malaysia ni, dah layak mengemis dah tapi sana kena berniaga cari makan... kat vietnam ni, 80% rakyat dia dibawah paras kemiskinan... tu dia, tinggi tu.. average income per capita USD1300 je setahun...RM4 ribu lebih setahun, sebulan dlm RM330 jer... rakyat Malaysia? hmmm... bersyukurlah...




No comments :

Post a Comment