Saturday, March 31, 2012

Vietnamese Cu Chi Tunnels

Hari ketiga di Bandar Ho Chi Minh, Vietnam. Macam biasa breakfast di hotel. Makan bufet, makanan campur-campur ada western dan Malaysian food. Ada roti canai lagi..rasanya boleh tahan sedap tapi orang Vietnam yang tebar roti tu tak berapa pandai, so bentuk tak kembang. Solution, dia potong roti canai tu kecil-kecil..kih kih

Lepas breakfast kami pergi Cuchi Tunnel. Tempat gerila Vietnam ataupun markas tentera Vietcong menyorok dalam terowong bawah tanah daripada tentera Amerika. Jaringan terowong ni sepanjang 250 km! panjang tu. Terowong ni ada ada 3 level kedalaman. Pertama 3 meter dari permukaan bumi, kedua 6 meter, paling dalam 10 meter. Di situ ada beberapa kesan kawah tempat bom B52 jatuh, besar lubang kawah tu tapi tak ada satu pun yang kena terowong tu.

Pintu-pintu masuk dlm terowong ni sangat kecil, sengaja sebab mat salleh badan besar tak muat. Biasanya lubang masuk ditutup papan dan ditutup dengan daun-daun kering di atasnya. Yang menariknya ada sistem pengudaraan, dan mereka guna busut anai-anai. Kalau tak ada busut dekat situ, mereka akan buat busut tiruan guna tanah liat. Nampak memang macam real.

Percaya tak sepanjang zaman perang seramai 17 bayi dilahirkan dalam terowong tu... terowong tu dahlah gelap, sempit pulak tu.. mcm mana lah gamaknya diorang bersalin. Actually, terowong ni salah satu kaedah orang vietnam menyorok. Cara lain, org kampung vietnam buat lubang bawah rumah, misalnya bawah katil. Bila tentera datang diorang menyorok la dalam lubang tu.

Ada kisah diceritakan oleh tourist leader kami, seorang tua menceritakan pada zaman perang tu, ketika dia dan keluarganya menyorok dalam lubang tu daripada tentera. Tiba-tiba bayinya menangis, dia terpaksa menutup rapat mulut bayinya. Sampailah tentera tu beredar, bayinya dah meninggal... sedih sangat, tapi terpaksa buat begitu, lebih baik mati seorang daripada satu keluarga dibunuh kalau terkantoi...

Selain terowong ni, ada beberapa tarikan lain, seperti jerangkap samar. Jerangkap samar ni ada macam2 jenis, semuanya menakutkan. Yang lucu tu ada sejenis perangkap ni nama dia "souvenir trap" pasal siapa yang terpijak perangkap tu tak mati tapi cangkuk besi yang tertusuk pada kaki dia memang susah nak cabut. Terpaksalah bawa balik ke kem untuk cabut dengan alat. Heheh!

Dekat hujung kawasan ni ada padang sasar menembak. Di sini korang boleh try bakat menembak, pilihlah senjata antik zaman perang. Peluru kena beli. Aku tak minat tembak-menembak ni, bising menyakitkan otak. Dulu zaman sekolah menengah masuk kadet, tapi masa lawatan ke kem askar dan diberi peluang menembak guna M16 pun aku tak nak...

Last sekali, on the way keluar kami ikut tourist guide masuk dalam terowong tu. Punyalah gelap gelita, sempit kena berjalan itik sepanjang 40 meter. Itupun rasa nak pengsan, berpeluh-peluh. Macamana la diorang zaman tu duduk dalam tu. Merangkak berbatu-batu, sekarang ni lubang tu dah dibesarkan untuk pelancong masuk.. dulu sempit..

melancong percuma dengan premium beautiful business ke vietnam
jerangkap samar, ni sample. Original zaman dulu saiz dia besar..

melancong percuma dengan premium beautiful business ke vietnam 2012
tertutup secara automatik
melancong percuma dengan premium beautiful business ke vietnam mac 2012
pintu masuk sempit (sudah dibesarkan)

melancong percuma ke cuchi tunnel dengan premium beautiful business ke vietnam saigon city
now you see, now you don't

free travel to cuchi tunnel dengan premium beautiful business ke vietnam
yang ni lubang masuk tipu

melancong percuma dengan premium beautiful business ke vietnam ke cuchi tunnel depan kereta kebal

melancong percuma dengan premium beautiful business ke cuchi tunnel sticking trap

melancong percuma dengan premium beautiful business ke vietnam cupping armpit trap

melancong percuma dengan premium beautiful business ke vietnam rolling trap

melancong percuma dengan premium beautiful business ke vietnam window trap

melancong percuma dengan premium beautiful business ke vietnam folding chair trap

melancong percuma dengan premium beautiful business ke vietnam swinging up trap

melancong percuma dengan premium beautiful business ke vietnam fish trap
atau souvenir trap..
melancong percuma dengan premium beautiful business ke vietnam see saw trap

melancong percuma dengan premium beautiful business ke vietnam door trap
melancong percuma dengan premium beautiful business ke vietnam demo rice paper
demo buat "rice paper" untuk kulit spring roll

melancong percuma dengan premium beautiful business ke vietnam depan pintu masuk



melancong percuma melawat cu chi tunnel di vietnam

melancong percuma melawat cu chi tunnel di vietnam by adibah










 overall, tempat ni memang wajib dilawati kalau korang datang melancong ke ho chi minh city. Tapi, mesti ada tourist guide yang bercerita.




No comments :

Post a Comment